مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19506 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

كسي كه عشق به زيبايي دارد و عاشق غير خداست چطور مي تواند عشق غيرخدا را ترك ، و عشق به خدا را جايگزين سازد ؟
1 . اوّلين و نزديك ترين راه مقايسه محبوب هاي ديگر با خداوند است . انديشه در ضعف هاي محبوب ها و كمال حق تعالي به انتخاب و عشق به خداوند مي انجامد . مثلاً اگر ديگران زيبا هستند . اين زيبايي آفريده اوست و همان محبوب كه تحت تأثير او هستيم مخلوق است و تازه حُسن آن دارد كه يوسف آفريد .
خداوند بخشنده است و ديگران گيرنده و مصرف كننده . تازه اگر آنها چيزي مي دهند و لذّتي مي رسانند مثل كسي مي مانند كه علف مي دهد تا شير و پشم و كشك بگيرند ولي بخشش خدا از روي نياز و سياست نيست بلكه رحيم است و مهربان .
ديگران ما را براي خودشان مي خواهند ولي او ما را براي خودمان . او نزديك است حتّي از رگ گردن نزديك تر . او كامل است ، او تواناست و ديگران محتاج و فقير . اين ادراك و شناسايي وقتي تجربه شود خداوند در دل بزرگ مي شود و ديگران از دل بيرون مي روند . چنان كه علي « عليه السلام » در خطبه متقين فرمودند : « عظم الي لق في انفسهم فصغرمادونه في اعينهم ؛ بزرگي خدا در دل هاي متقين ديگران را در چشم آنها كوچك نموده است » .
{P - نهج البلاغه ، خطبه همام . P}
2 . در حديث زيبايي آمده است خداوند به حضرت موسي « عليه السلام » فرمود : مرا نزد خلق محبوب گردان موسي « عليه السلام » پرسيد چگونه ؟
خداوند فرمود : نعمت هاي مرا به آنان يادآوري كن .
اين احساس و ادراك زيبايي هم از اوست .
3 . مطالعه در دعاها و معرفت به خوبي ها و گذشت ها كه بسيار زيبا در نيايش ها آمده است اين علاقه را صد چندان مي كند . « دعاهاي مفاتيح و صحيفه سجاديه » .
4 . از اين نكته غافل نباشيم كه مشغوليّت ذهن به عشق مجازي كه برخاسته از نيازهاي آدمي است ، بايد درمان شود . ازدواج به تمامي غائله ها خاتمه مي دهد و راه حق شفاف مي گردد .
5 . عشق هاي ديگر آثار سوئي دارند كه بصيرت را از انسان مي گيرند . گوشه اي از كلام علي « عليه السلام » در اين باره چنين است : « مَنْ عشِق شيئاً اعشي بصره و امرض قلبه . . . كسي شيفته چيزي گرديد چشمش تيره و تار گرديده و دلش بيمار مي شود سپس با ديدي ناصحيح مي نگرد و . . . .
{P - نهج البلاغه ، خطبه 108 . P}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.